miercuri, 23 februarie 2011

Grădina Zmeilor

      La Grădina Zmeilor am ajuns întâmplător, mânaţi doar de avântul nostru excursionist în zona Sălajului. Grădina Zmeilor, rezervaţie naturală, este situată la 35 km de Zalău şi 9km de Jibou , foarte aproape de satul Gâlgăul Almaşului. 
   Grădina Zmeilor este un fenomen natural considerat de specialişti ca fiind unic în Europa. Rezervaţia figurează într-un vechi ghid turistic sub denumirea de "Grădina Zmeilor". Localnicii o mai numesc şi numesc "Fata Cătănii". Legenda povesteşte despre o fată care s-a îndrăgostit de o catană şi a fost transformată într-o stană de piatră de blestemul mamei ei vitrege. A existat în rezervaţie o stâncă care avea forma unei fete cu parul lung, cu un ulcior în mână şi o doniţa în spate. Aceasta s-a pierdut, însă, din păcate la inundaţiile din 1973. 
  Celelalte stânci au diferite forme primind de la localnici diferite nume. Cele mai impresionante sunt două stânci în formă de prismă numite sugestiv "Zmeul" şi "Zmeoaica". Alte blocuri de piatră au fost denumite sugestiv "Moşul", "Eva" si "Dorobanţul". Întreg complexul de stânci este considerat un fund de mare cu roci vulcanice. Dacă am încerca să facem abstracţie de vegetaţie şi ne-am lăsa purtati de imaginaţie, am putea deveni veritabili scafandri în apropierea stâncilor care prezintă urme de scoici, melci.
   Formele spectaculoase ale formaţiunilor existente în Grădina Zmeilor se explică prin alunecarea stratelor de conglomerate şi gresii. Este vorba despre gresia de Sânmihaiu, o gresie relativ slab cimentată, caracteristică bazinului Almaşului.  Apa a avut şi are un rol semnificativ la modelarea acestor roci. Datorită alunecărilor de teren formele acestor elemente naturale se pot modifica de la an la an. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

21 de comentarii:

  1. Foarte frumos, chiar daca nu am apucat sa merg aici. Locul chiar pare desprins dintr-un basm...

    RăspundețiȘtergere
  2. Florina - Locul întreg e ca un basm. Păi, poate vă urcaţi în maşină şi mergeţi de-l vedeţi...şi dacă tot ajungeţi în zonă, o vizită la grădina botanică din Jibou nu strică, pentru aşa o mare admiratoare de flori

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca ajungem in zona, cu siguranta nu ratam si Gradina Botanica. Cat despre "umblat putin pe langa" avem si noi experiente de-ntr-astea :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Ei, nu am ajuns chiar întîmplător aici, mai ales că am umblat puţin pînă am găsit drumul bun, cu indicaţii de la un nene care mai mult ne-a încurcat decît ne-a ajutat :))

    RăspundețiȘtergere
  6. rapida Florina :) nu am apucat sa-mi corectez mesajul ca ai si raspuns la el...

    RăspundețiȘtergere
  7. Am ajuns oarecum întimplător, pentru ca nu ne propusesem de acasa (Iasi) sa mergem sa vedem locul asta.

    RăspundețiȘtergere
  8. Noi în zonă am mai mers la castrul roman de la Moigrad si a Simleul Silvaniei, la Muzeul Holocaustului. Poate va publica Alice un articol şi despre asta ...

    Mai sînt şi altele de văzut, dar am mai lăsat şi pentru data viitoare ;)

    RăspundețiȘtergere
  9. O, da, la Muzeul Holocaustului. Acolo mi+am dorit sa ajung inca de cu un an inainte, dar atunci nu a fost timp...eram ocupati cu nunta.
    Voi posta, negresit
    Si poate ajung sa vizitez şi Auschwitz-Birkenau, cindva....

    RăspundețiȘtergere
  10. Super frumos acolo! Pozele sunt "criminale".

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte frumos din ceea ce povesteşti şi din fotografiile realizate. O trec pe lista de obiective pe care nu trebuie să le ratez. :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Alexa, multumesc de vizită. Şi aşa este locul e foarte frumos, de basm cum spunea şi Florina. Şi se modifică de la an la an, e un loc viu în continuă "mişcare"
    Carmen, mergi şi vezi ...şi vei face fotografii mult mai bune ca ale noastre. ;)

    RăspundețiȘtergere
  13. Din păcate s-a modificat şi într-un mod total nedorit :(

    Am citit că între timp (de la vizita noastră din vara lui 2009) primăria Comunei Bălan a purces la "amenajarea" acestui spaţiu de basm, construind alei pietruite, bănci pentru turiştii obosiţi, terase în punctele de belvedere... Astfel încît minunaţie de loc a trecut din lumea basmului în cea modernă, a civilizaţiei pe care o cunoaştem cu toţii. Se pare că sîntem printre ultimii care am apucat s-o vedem nealterată :( Cu siguranţă locul se va umple de PET-uri, gunoaie, grataragii, ATV-uri şi alte asemenea "facilităţi" ale civilizaţiei secolelor 20 şi 21... Iar zmeii vor rămîne împietriţi şi vor privi neputiincioşi cum li se schimbă grădina şi casa...

    Şi totuşi, vă recomand, chiar dacă am şi o strîngere de inimă cînd fac asta, să mergeţi şi să vedeţi nu numai Grădina Zmeilor, ci şi celelalte obiective din Sălaj!

    RăspundețiȘtergere
  14. Wow,superb,sper sa pot vizita intr-o zi...
    Gasesc fascinante amanuntele de geologie pe care le dai precum si faptul ca locul e in continua "miscare" (si aici nu ma refer la micii "paraziti" cu doua picioare...)
    Well done, Alice! =)

    RăspundețiȘtergere
  15. Rielle, multumesc foarte mult pentru aprecierile favorabile. Sper sa ma citesti in continuare cu mare placere.

    RăspundețiȘtergere
  16. Uite ce minunate locuri ai vazut si cand te gandesti ca eu sunt nascuta destul de aproape, la baia mare si n-am auzit de acest loc.la fel am descoperit noi asta vara cheile dobrogei.nici la geografie nu invatasem de ele.a propos de picioare,cum e accesul ? e greu,ca noi suntem mai putin tineri la trup ,da' la suflet... !!!!!suntem adolescenti.

    RăspundețiȘtergere
  17. Gradina Zmeilor este in comuna Balan, in apropierea satului Galgaul Almasului.
    In sat exista un indicator catre Gradina.

    Accesul pina pe platoul pe care se afla pozitionata aceasta minunatie a naturii se face cu masina, iar vizitarea ei este in sine o plimbare :) Nu e necesara forma fizica deosebita. Plus ca au amenajat Gradina cu alei pietruite si banci, dupa cum spuneam intr-un comentariu anterior :)

    Deci, luati-va la plimbare sufletul de adolescenti si mergeti sa vizitati Zmeii, pentru ca merita.

    Iar in drumul vostru din Baia Mare opriti si la Gradina Botanica din Jibou, iar la intoarcere puteti poposi la Moigrad la ruinele castrului roman.

    RăspundețiȘtergere
  18. Minunate imagini.. mi-ai trezit niste amintiri placute.

    RăspundețiȘtergere
  19. Stancile sunt mari de tot de aproape, nu-i asa? in poza nu prea sunt asa marite.

    RăspundețiȘtergere